Päivityksiä

Sanotaan, että kirja vanhenee painohetkestään alkaen. Näinhän asia väistämättä on, painettuun kirjaan ei autiotuvan palamista, uuden bussiyhteyden perustamista, reitin linjauksen muutosta tai muuta uudistusta saa. Paljolti onneksi retkeilyasiat pysyvät ennallaan, eli näkemykseni mukaan kirjojeni tiedot ovat pääasioiden osalta hyvinkin aikaa kestäviä. Huomaa kuitenkin, että muutoksia tapahtuu, ja retkeä suunnitellessa tuorein tieto kannattaa aina varmistaa vielä valtion maiden kohteissa osoitteesta http://www.luontoon.fi tai alueen mahdollisesta luontokeskuksesta, ja kuntien tai virkistysalueiden kohteissa kyseiseltä taholta. Ainakin luontoon.fi:ssä merkittävät muutokset laitetaan hyvin näkyviin.

Pidän itse tietysti kirjaa muutoksista autiotuvilla, kansallispuistoissa, retkeilyreiteissä ja niin edelleen, jotta osaan päivittää tiedot ajan tasalle uusiin painoksiin. Tälle sivulle kerään vain kaikkein merkittävimpiä muutoksia, joita on tapahtunut eri kirjojen tuoreimman painoksen jälkeen.

Retkeilijän kansallispuistot, uusin painos 2021

Sipoonkorven kansallispuistoon avautuu keväällä 2021 hop on hop off -bussiyhteys. Tikkurilasta Sipoonkorpeen ja edelleen Nikkilään, ja samaa reittiä takaisin. Mainio juttu, vähentää tarvetta ajaa omalla autolla kansallispuiston ruuhkaisille parkkipaikoille! Katso aikataulut Visit Sipoon sivuilta. Ja aina kannattaa tsekata ennen retkeä kunkin puiston luontoon.fi-sivuilta, onko tullut esimerkiksi tällaisia tervetulleita parannuksia saapumisjärjestelyihin kirjan tietojen tarkistushetken jälkeen.

Monissa puistoissa suunnitellaan uusia reittejä tai kunnostetaan nykyisiä. Esimerkiksi Sipoonkorpeen avattiin syksyllä 2021 uudet rengasreitit Knutersin kierros (4 km) ja Bakunkärrin kierros (2 km). Tarkista luontoon.fi:stä.

Torronsuolla on rakennettu pitkästi uusia pitkospuita. 10 km rengasreitti ei kulje enää (välttämättä) Torron kylän kautta, vaan Idänpäänkalliolta suon eli kansallispuiston poikki Kortekainaloon. Reitin uusi nimi on Suotaival.

Maastopyöräilijä! Viime vuosina kansallispuistoissa on tapahtunut suuria muutoksia kansallispuistoissa maastopyöräilemisen osalta. Pyöräilyn suhteen säännöt ovat eri puistoissa hyvinkin erilaiset. Niissä puistoissa, missä pyöräily on merkittävä aktiviteetti, olen kirjoittanut siitä kirjaan. Tarkista kuitenkin ennen maastopyöräretkeä Metsähallituksen tuoreimmat ohjeet asiasta luontoon.fi:stä (suoraosoitteet ovat muotoa luontoon.fi/hossa, luontoon.fi/syote jne.).

Pohjois-Suomen vaellusreitit, uusin panos 2021

Haltin reitillä Vuomakasjoen silta on poissa paikoiltaan, käyttökelvoton! Joen yli on kahlattava. Haltin reitillä on molemmissa suunnissa kyltti ohjaamassa oikealle kahluupaikalle, joka on pari kilometriä Vuomakasjokea alavirtaan sillasta. Karttalinkki kahluupaikkaan. Syyskuussa 2021 kahlasin tuosta itse. Vedet olivat alhaalla ja kahluu oli helppo. Korkeammalla vedellä homma on epäilemättä hankalampi, mutta kahluusauva tai kävelysauvat mukaan, ja kyllä kahlaaminen tulvia lukuun ottamatta onnistuu.

Korouomassa merkittävä muutos! Pirunkirkon laavun lähellä oleva silta puretaan alkukesällä 2021. Samalla reittiosuus 4 km pituinen Kanjonilaavuilta Pirunkirkolle poistuu käytöstä, eli koko rotkon mitalta Lapiosalmelta Koivukönkäälle tai toisin päin ei voi enää vaeltaa. Tähän on kaksi syytä: majavanpadot, jotka tuolla reittiosuudella ovat katkoneet siltoja ja sortaneet polkua, sekä petolintujen pesimärauhan parantaminen. Samalla Saukkovaaran P-paikalta linjataan uusi 5 km päiväreitti Piippukalliolle. Seuraa tilannetta luontoon.fi/korouoma.

Minusta Korouomaa ei kuitenkaan kannata unohtaa muutaman päivän vaelluskohteena. Mielestäni Korouoma antaa huomattavasti enemmän, jos sinne lähtee pariksi kolmeksi päiväksi kuin vain hetkeksi pistäytymään. Jos patikoi Lapiosalmelta Kanjonilaavuille ja Piippukalliolle, kiertää sitten uutta rengaspäiväreittiä pitkin lenkkinä takaisinpäin ja palaa omia jälkiään Lapiosalmelle, saa kahden tai kolmen päivän mittaisen, noin 30 kilometrin vaelluksen. Lapiosalmen ja Hannunkallion välillä saa todennäköisesti nauttia paljon omasta rauhasta, kun taas Korouoman rotkon ydinalueella näkee paljon päiväretkeilijöitä.

Suomen autiotuvat, uusin painos 2020

Metsähallituksen Luontopalvelut tekee vuonna 2021 kunnostustöitä monilla autiotuvilla. Vaskojoen tupa Lemmenjoella remontoitiin jo ja se palasi retkeilijöiden käyttöön. Seuraavilla autio- ja päivätuvilla tehdään remonttia vuonna 2021 ja ne ovat remontin aikana pois käytöstä: Sallivaara, Sarvioja, Taapmajärvi, Näkkälän Välitupa, Korsatupa, Rautujärvi, Pyhävasa, Muusa, Kalmankaltio, Raijankiselkä ja Taatsijärvi. Myös Sudenpesän vuokrakammi ja Porojärven vuokratupa remontoidaan. Tarkistele remonttiaikataulut luontoon.fi.

Mustavaara ja Montellin maja on lukittu pois autiotupakäytöstä. Molempien pihassa on uusi avoin kota. Uurrekarkia poistui käytöstä 2021. Aiteenjoen kammi löytyi palaneena 2020. Saanajärven päivätupa purettiin 2020, vastarannalla kodat. Moloslehdon vanha tupa lukitaan, pihaan rakentuu uusi tupa. Saarijärvelle (Haltin reitti) on rakentumassa uudet tuvat. Paljon tapahtuu…

Rautulammelle on rakentumassa uusi autio- ja varaustupa (10+10 henkeä) sekä päivätupa. Tupien pitäisi olla valmiita syyskuussa 2021. Pyhä-Nattasen palovartijanmajasta on poistettu elo-syyskuussa 2021 sekä kamiina että kaasuliesi. Päivätuvan status muuttui pysyvästi lämmittämättömäksi sääsuojaksi.

Kiilopään retkeilyopas, 2019

Luirojärven luusuassa ollut silta on poistettu kesällä 2020, kuten kirjassa uumoilinkin. Kahlaus ei ole normaalivedellä hankala.

Palovanganjoen tulipaikka on poistettu. Tätä en ymmärrä, sillä eiköhän melkein jokainen Luirojärven kierroksen vaeltaja Luirolta Lankojärvelle patikoidessaan halua juuri niillä main pitää ruokatauon. No, se on kansallispuiston syrjäosaa eli pienten tulien teko maahan pudonneista oksista on sallittua, mutta itse olisin tuon tulipaikan kyllä säilyttänyt polttopuuhuollettuna.

Rautulammelle valmistui syyskuussa 2021 uusi autio- ja varaustupa (10+10 henkeä) sekä päivätupa. Rautulammen reitti on linjattu hieman uudella tavalla (olemassa ollutta vankkaa uraa pitkin): Niilanpää – Kuutamokurun eteläpää – Tappeluvankan lähellä vanhalle reitille.

Karhunkierros retkeilyopas, 2016

Oulangalla ja Karhunkierroksella on tapahtunut melko joukko muutoksia. Uusi merkittävä asia on Pähkänänkallion ja sitä vastapäätä sijaitsevan Koivumutkan muuttuminen rajoitusosaksi vuonna 2021. Pähkänänkalliolla ei saa liikkua ajalla 1.4.-15.8. petolintujen pesimärauhan takaamiseksi. Toisaalta syysretkiä varten Pähkänänkalliolle kaavaillaan merkittyä reittiä, tähän astihan sinne on mennyt vain merkitsemätön polku.

Enempää en listaa Oulangan muutoksia tähän, sillä olen tekemässä oppaasta uutta päivitettyä laitosta. Siitä lisää tuonnempana.